De aanslagen van Zaventem

Herdenking aanslagen Brussel gaat mis: 'premier kwam ons zelfs niet groeten'

De slachtofferorganisaties zijn niet tevreden met het verloop van de herdenking van de aanslagen van 22 maart, vandaag exact twee jaar geleden, op de luchthaven van Zaventem. De families van de slachtoffers die de herdenking bijwoonden, zijn niet tevreden met het verloop van de plechtigheid en de houding van de regeringsleiders.

De premier is de families zelfs niet komen groeten toen hij ze kruiste in het hotel.

De aanslagen op de luchthaven van Zaventem en in het metrostation van Maalbeek, in Brussel, zijn vandaag exact twee jaar geleden.

Daarbij vielen 32 doden.

Over de plechtigheid in Zaventem zijn de slachtofferorganisaties niet tevreden.

Er werd geen aankondiging omgeroepen om 7.58 uur, het tijdstip van de aanslagen, en de slachtoffers en naasten werden achter een lint op afstand gehouden van de herdenkingsplaat. ,,Het zijn geen toeschouwers'', stelt Guillaume Denoix de Saint Marc, oprichter en algemeen directeur van een Franse vereniging voor slachtoffers van terrorisme.

,,Het zijn hun naasten die gestorven zijn.

Het zijn zij die gekwetst zijn.

De premier is de families zelfs niet komen groeten toen hij ze tegenkwam in het hotel.''

Karen ligt twee jaar na aanslagen Brussel nog steeds in het ziekenhuis

Voor de getroffen families blijft de herdenking een moeilijke dag waarop ze veel steun vinden bij elkaar.

Dit jaar willen de slachtofferorganisaties de banden met de first responders, de mensen van de hulpdiensten die als eerste ter plaatse kwamen, aanhalen.

,,Het contact met de hen is erg belangrijk.

Zij werden vorig jaar wat vergeten, maar ook zij zijn slachtoffer en kampen ook al twee jaar met moeilijkheden'', vertelt Philippe Vansteenkiste, die zijn zus verloor op Zaventem en oprichter is van slachtofferorganisatie V-Europe.

,,We gaan vandaag niet over politiek praten, maar we kunnen wel zeggen dat de posttraumatische stress echt wel bestaat bij vele mensen.

Het lijkt voor hen alsof het gisteren is gebeurd'', besluit Vansteenkiste.

De herdenkingsdag begon op Brussels Airport.

Om 7.58 uur hield premier Charles Michel er samen met de slachtoffers en hun naasten en het personeel van Brussels Airport een minuut stilte.

Dat is het exacte tijdstip waarop de terroristen Ibrahim El Bakraoui (29) en Najim Laachraoui (24) koffers vol explosieven lieten ontploffen in de vertrekhal van de luchthaven.

Michel legde vervolgens bloemen neer bij de herdenkingsplaat in de vertrekhal.

Het werd een sereen herdenkingsmoment voor de slachtoffers en hun naasten, maar ook voor de vele voorbijgangers en luchthavenpersoneel in de vertrekhal.

Die werd enkele minuten gehuld in volledige stilte en maakte zichtbaar emoties los bij de getroffen families.

Premier Charles Michel was omringd door verschillende politici onder wie vicepremier Jan Jambon en de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois. Voor de herdenkingsplaat werden bloemenkransen en foto's van de slachtoffers neergelegd en werden kaarsen aangestoken.

In metrostation Maalbeek was er om 9.11 uur een minuut stilte, exact twee jaar na de explosie in een vol metrostel met forenzen die op weg waren naar het werk.

Bij deze aanslag vielen 16 dodelijke slachtoffers.

Hun voornamen worden nog tot en met maandag afgebeeld op de digitale reclameborden in Maalbeek.

De namen werden tijdens de plechtigheid ook door de luidsprekers van het station omgeroepen. Charles Michel en de Brusselse burgemeester Philippe Close legden in de lokettenzaal van het station bloemen neer.

Een honderdtal slachtoffers en nabestaanden woonden de plechtigheid bij.

Zij kunnen na het eerbetoon in het metrostation op een locatie in de buurt terecht om weg van de camera's steun bij elkaar te zoeken.

Ook een delegatie parlementsleden en verschillende leden van de federale en Brusselse regering woonden het eerbetoon bij. Het Brusselse metroverkeer werd niet helemaal stilgelegd.

De MIVB had er wel voor gezorgd dat er geen metro's door het station Maalbeek reden tijdens de minuut stilte die werd gehouden.

Het station bleef gewoon open voor de reizigers.

Na het eerbetoon aan de slachtoffers van de aanslag in Maalbeek legde premier Charles Michel om 10.00 uur ook nog bloemen neergelegd aan het monument in de Wetstraat, ter ere van alle slachtoffers van terreuraanslagen in België en in het buitenland.

Dit monument werd bij de eerste verjaardag van de aanslagen onthuld.

Uitgelichte berichten